تبلیغات
معماری و مرمت

معماری و مرمت
مرمت هم هنر است هم علم و هم فن
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتون درباره مطالب چیه؟





مسجد رنگونیها

در خیابان امام آبادان و در ابتدای جاده آبادان خرمشهر ، روبروی انبار پخش دارو وزارت بهداشت و درمان  و در كنار رود اروند واقع شده است. این مسجد در هنگام ساخت پالایشگاه و یا هنگام كارآن توسط كارگران و كاركنان خارجی پالایشگاه كه اكثراً از مسلمانان اهالی رنگون پایتخت كشور برمه (میانمارا ) و هند و پاكستان بوده در نزدیكی پالایشگاه و در كنار رود اروند ساخته شده است . عده ای از مردم به خصوص بازماندگان متولیان وامام جماعت این مسجد كه اصالت غیر ایرانی دارند معتقدند كه این مكان از دیر باز محل اقامه نماز ملوانان و مسافران كشورهای مختلف كه توسط كشتی به آبادان مسافرت می كردند بوده است.این بنا با توجه به کتیبه ای که در نمای شمالی بنا قرار گرفته مربوط به اوایل دوره پهلوی میباشد.

نوع مالکیت بنا در ابتدا دولتی بوده و زیر نظر پالایشگاه آبادان بوده است اما از تاریخ 9 / 1/ 78  که با شماره ( 2289) جزء آثار ملی ثبت شده زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وجه تسمیه مسجد رنگونیها

مرز بین شهر آبادان و عراق رودخانه اروند است. این رود حدود 800 متر پهنا داشته و همین نزدیکی به عراق باعث شد تا شهر آبادان در 8 سال جنگ تحمیلی کاملا خالی از سکنه شود. بعد از جنگ و دوران بازسازی به دلایل متعددی بسیاری از مردم جنگ زده آبادان به شهر خود بازگشتند به همین دلیل ساکنان فعلی آبادان تنها تعداد محدودی از کهنسالان بومی شهر است با خانواده های خود و عده ای دیگر از افرادی که تا پیش از جنگ شهر آبادان را ندیده و یا از آن یاد و خاطره ای ندارند. از این رو تلاش برای بدست آوردن اطلاعات مستند از مردم آبادان  در رابطه با مسجد رنگونیها نتیجه زیادی نداشت. اطلاعات مردم عادی شهر آبادان در این حد است این بنا توسط هندیهای شاغل در پالایشگاه ساخته شده و بعضا نیز بازماندگان بانیان آن را که اصالت غیر ایرانی داشته و ساکن آبادان هستند، میشناسند. باید گفت که مردم  آبادان در مورد نام این بنا هم رأی نبوده، بعضی آن را معبد سیکها و عده ای دیگر آن را مسجد رنگونیها میدانند.

با مطالعاتی که روی معابد سیک  انجام دادم به این نتیجه رسیدم که این بنا شباهت زیادی به معابد سیک مخصوصاً معبد طلایی در پنجاب دارد. این معبد بزرگترین معبد سیکها میباشد، اما وقتی روی خود بنا مطالعاتی انجام دادم متوجه شدم که با المانهای موجود در آن نمیتوان قبول کرد که این بنا زمانی معبد بوده است. المانهایی از قبیل محراب که در ضلع رو به قبله ساخته شده و  ورودی مسجد که در ضلع مقابل محراب قرار دارد و این یکی از مشخصه های مساجد میباشد.

طبق گفته آقای دکتر ابوالقاسمی در بنا ی مساجد قوانین و قواعد خاصی رعایت میشده: « اولین شرط مسجد این است که در مسجد سمت قبله باید جلب توجه شود، یعنی کسی که در آنجا نماز میخواند  نباید دنبال قبله بگردد. فرم و شکل مسجد باید طوری باشد که این مسئله  حل شود.

زمانی که از در اصلی مسجد وارد میشویم باید در جهت مخالف قبله وارد شده، اگر امکان آن نیست و همچنین در مواردی که در مسجد ایوان نداریم، باید از بالاترین قسمت مسجد (یعنی سمت شمال) وارد شویم مانند مسجد شیخ لطف الله و مسجد رنگونیها، چراکه در ورود به مسجد صحیح نیست از روبروی نماز گذاران وارد شویم.»

معابد سیکها روبه جهت خاصی ساخته نمیشوند و فاقد محراب میباشند زیرا سیکها نماز نمیخوانند و عبادت آنها به این صورت است که همگی رو به کتاب مقدسیان به نام «گرانته» مینشینند و یکی از آنها که همه جمع او را فبول دارند مطالب کتاب را میخواند  و بقیه تکرار میکنند و هرزگاهی هم به سمت کتاب مقدس تعظیم میکنند، همه مراسمشان با موزیک اجرا میشود.

معابد سیک « گوادره » نام دارند، خالی از لطف نیست که بگویم هیچ کدام از شهروندان آبادان با این کلمه آشنا نبودند، یعنی اگر این بنا یک معبد سیک بوده میبایست حداقل  2یا 3 نفر با این کلمه آشنا باشند. با این تفاسیر میتوان به این نتیجه رسید که این بنا از ابتدا به منظور مسجد ساخته شده اما چون بدست معماران هندی و برمه ای بنا شده به سبک و سیاق بناهای هندی میباشد. این بنا به مساجد هند هم شباهت زیادی دارد.

در مورد نام آن هم میتوان گفت: رنگون پایتخت کشور برمه (میانمارا) است که مردم آن از نژاد زرد و تیره های گوناگون تبتی، هندی، چینی، کارن و شان میباشند. بنابراین نام رنگونیها را برای این مسجد برگزیده اند.


تصویر 1


تصویر 2



[ چهارشنبه 12 فروردین 1394 ] [ 03:56 ب.ظ ] [ نجلا درخشانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :